The International Bill of Human Rights, Fact Sheet No.2 (Rev.1) – Ο διεθνής νόμος για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το ενημερωτικό δελτίο αριθ. 2 (Rev.1)
Δεδομένο αριθ. 2 (Αναθ. 1), Το Διεθνές νομοσχέδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα
Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι σε αξιοπρέπεια και δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και
συνείδηση και πρέπει να ενεργούν ο ένας προς τον άλλον με πνεύμα αδελφοσύνης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ (άρθρο 1), που
εγκρίθηκε με το ψήφισμα 217 Α (III) της Γενικής Συνέλευσης της 10ης Δεκεμβρίου 1948.Περιεχόμενα:
• Ιστορικό
• Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
• Διεθνή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
• Παγκόσμια επιρροή του Διεθνούς Νομοσχεδίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
- Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα
- Διεθνές Σύμφωνο για τα Πολιτικά και Πολιτικά Δικαιώματα
- Προαιρετικό Πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου για τα Πολιτικά και Πολιτικά Δικαιώματα
- Δεύτερο προαιρετικό πρωτόκολλο το Διεθνές Σύμφωνο για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα, με στόχο
την κατάργηση της θανατικής ποινής
Ιστορικό
Το Διεθνές νομοσχέδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελείται από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το
Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα και το Διεθνές Σύμφωνο για τα
Αστικά και τα Πολιτικά Δικαιώματα και τα δύο Προαιρετικά Πρωτόκολλά του.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα είχαν ήδη εκφραστεί στο Σύμφωνο της Κοινωνίας των Εθνών, το οποίο οδήγησε,
μεταξύ άλλων, στη δημιουργία της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Στη
Διάσκεψη του Σαν Φρανσίσκο το 1945 , που πραγματοποιήθηκε για την κατάρτιση του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, προτάθηκε η ενσωμάτωση μιας «Διακήρυξης για
τα Βασικά Δικαιώματα του Ανθρώπου», αλλά δεν εξετάστηκε επειδή απαιτούσε πιο λεπτομερή
εξέταση από ό, τι ήταν δυνατό τότε. Το Ο Χάρτης μιλά σαφώς για «προώθηση και
ενθάρρυνση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών για όλους χωρίς διάκριση
φυλής, φύλου, γλώσσας ή θρησκείας» (άρθρο 1, παράγραφος 3). Η ιδέα της δημοσίευσης ενός «διεθνούς νομοσχεδίου
των δικαιωμάτων »θεωρήθηκε επίσης από πολλούς ως βασικά σιωπηρό στον Χάρτη.
Η Προπαρασκευαστική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών, η οποία συνεδρίασε αμέσως μετά τη λήξη
της Διάσκεψης του Σαν Φρανσίσκο, συνέστησε στο Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο, κατά την
πρώτη του σύνοδο, να δημιουργήσει μια επιτροπή για την προώθηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως προβλέπεται στο άρθρο 68
της ο Χάρτης.
Κατά συνέπεια, το Συμβούλιο ίδρυσε την Επιτροπή για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στις αρχές του 1946.
Κατά την πρώτη σύνοδο, το 1946, η Γενική Συνέλευση εξέτασε ένα σχέδιο Διακήρυξης για τα Θεμελιώδη
Ανθρώπινα Δικαιώματα και Ελευθερίες και το διαβίβασε στο Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο «για αναφορά στην
Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για εξέταση. Το Το στην προετοιμασία ενός διεθνούς νομοσχεδίου
δικαιωμάτων »(ψήφισμα 43 (Ι)). Η Επιτροπή, στην πρώτη της συνεδρίαση στις αρχές του 1947, εξουσιοδότησε τους
αξιωματικούς της να διατυπώσουν αυτό που αποκάλεσε «προσχέδιο διεθνούς νομοσχεδίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα».
Αργότερα το έργο ανέλαβε μια επίσημη επιτροπή σύνταξης, αποτελούμενη από μέλη της
Επιτροπής από οκτώ κράτη, που επιλέχθηκαν με τη δέουσα προσοχή για τη γεωγραφική κατανομή.
Προς την Οικουμενική Διακήρυξη
Στην αρχή, διατυπώθηκαν διαφορετικές απόψεις σχετικά με τη μορφή που πρέπει να έχει το νομοσχέδιο δικαιωμάτων. Η
επιτροπή κατάρτισης αποφάσισε να ετοιμάσει δύο έγγραφα: ένα με τη μορφή δήλωσης, το οποίο θα
καθορίζει γενικές αρχές ή πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων. το άλλο με τη μορφή μιας σύμβασης,
που θα ορίζει
συγκεκριμένα δικαιώματα και τους περιορισμούς τους. Συνεπώς, η Επιτροπή διαβίβασε στην Επιτροπή για τα
Ανθρώπινα Δικαιώματα σχέδια άρθρων μιας διεθνούς δήλωσης και μιας διεθνούς σύμβασης για τα
ανθρώπινα δικαιώματα. Στη δεύτερη συνεδρίασή της, τον Δεκέμβριο του 1947, η Επιτροπή αποφάσισε να εφαρμόσει τον όρο
«International Bill of Human Rights» στη σειρά εγγράφων που προετοιμάζονται και δημιούργησε
τρεις ομάδες εργασίας: μία στη δήλωση, μία στη σύμβαση (την οποία μετονόμασε « διαθήκη »)
και ένα για την εφαρμογή. Η Επιτροπή αναθεώρησε το σχέδιο δήλωσης κατά την τρίτη σύνοδο, τον
Μάιο/Ιούνιο 1948, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια που έλαβε από τις κυβερνήσεις. Δεν είχε χρόνο,
Ωστόσο, για να εξετάσει τη διαθήκη ή το ζήτημα της εφαρμογής. Συνεπώς, η δήλωση
υποβλήθηκε μέσω του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου στη Γενική Συνέλευση, συνεδρίαση στο Παρίσι.
Με το ψήφισμά της 217 Α (ΙΙΙ) της 10ης Δεκεμβρίου 1948, η Γενική Συνέλευση ενέκρινε την Οικουμενική
Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ως την πρώτη από αυτές τις προβλεπόμενες πράξεις.
Προς τις Διεθνείς Διαθήκες
Την ίδια ημέρα που ενέκρινε την Οικουμενική Διακήρυξη, η Γενική Συνέλευση ζήτησε από την
Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να προετοιμάσει, κατά προτεραιότητα, ένα σχέδιο διαθήκης για τα ανθρώπινα δικαιώματα
και ένα σχέδιο μέτρων εφαρμογής. Η Επιτροπή εξέτασε το κείμενο του σχεδίου της διαθήκης το
1949 και το επόμενο έτος αναθεώρησε τα πρώτα 18 άρθρα, με βάση τα σχόλια που έλαβε
από τις κυβερνήσεις. Το 1950, η Γενική Συνέλευση δήλωσε ότι «η απόλαυση των πολιτικών και πολιτικών
ελευθεριών και των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων είναι αλληλένδετα και αλληλοεξαρτώμενα»
(ψήφισμα 421 (V), αίρεση Ε.). Η Συνέλευση αποφάσισε έτσι να συμπεριλάβει στη διαθήκη για τα ανθρώπινα δικαιώματα
οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα και ρητή αναγνώριση της ισότητας ανδρών και γυναικών
σε συγγενικά δικαιώματα, όπως ορίζεται στον Χάρτη. Το 1951, η Επιτροπή συνέταξε 14 άρθρα για τα
οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα βάσει προτάσεων των κυβερνήσεων και προτάσεων
εξειδικευμένων οργανισμών. Διατύπωσε επίσης 10 άρθρα σχετικά με τα μέτρα για την εφαρμογή των
δικαιωμάτων αυτών , βάσει των οποίων τα κράτη μέλη της συμφωνίας θα υποβάλλουν περιοδικές εκθέσεις. Μετά από μια μακρά
συζήτηση στην έκτη συνεδρίασή της, το 1951/1952, η Γενική Συνέλευση ζήτησε από την Επιτροπή «να συντάξει
δύο Σύμφωνα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα ,. Το Το το ένα να περιέχει πολιτικά και πολιτικά δικαιώματα και το άλλο να
περιέχουν οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα »(ψήφισμα 543 (VI), παράγραφος 1). Η Συνέλευση
διευκρίνισε ότι οι δύο διαθήκες θα πρέπει να περιέχουν όσο το δυνατόν περισσότερες παρόμοιες διατάξεις.
Αποφάσισε επίσης να συμπεριλάβει ένα άρθρο που να προβλέπει ότι "όλοι οι λαοί θα έχουν το δικαίωμα της
αυτοδιάθεσης" (ψήφισμα 545 (VI)).
Η Επιτροπή ολοκλήρωσε την προετοιμασία των δύο σχεδίων κατά την ένατη και δέκατη σύνοδο, το 1953 και το
1954. Η Γενική Συνέλευση εξέτασε αυτά τα κείμενα στην ένατη συνεδρίασή της, το 1954, και αποφάσισε να δώσει
στα σχέδια την ευρύτερη δυνατή δημοσιότητα προκειμένου να μελετήσουν οι κυβερνήσεις τα καλά και
ότι η κοινή γνώμη μπορεί να εκφραστεί ελεύθερα. Συνιστούσε στην Τρίτη Επιτροπή να ξεκινήσει
συζήτηση άρθρο προς άρθρο για τα κείμενα στη δέκατη σύνοδο, το 1955. Παρόλο που η
συζήτηση άρθρο προς άρθρο ξεκίνησε όπως είχε προγραμματιστεί, μόνο το 1966 ήταν η προετοιμασία των
δύο διαθηκών ολοκληρώθηκε το.
Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα και το Διεθνές Σύμφωνο
για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα εγκρίθηκαν από τη Γενική Συνέλευση με το ψήφισμά του 2200 Α (XXI)
της 16ης Δεκεμβρίου 1966. Το πρώτο προαιρετικό πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου για τα αστικά και
πολιτικά Τα δικαιώματα, που υιοθετήθηκαν με το ίδιο ψήφισμα, παρείχαν διεθνή μηχανήματα για την αντιμετώπιση
επικοινωνιών από άτομα που ισχυρίζονται ότι είναι θύματα παραβίασης οποιουδήποτε δικαιώματος που καθορίζεται
στο Σύμφωνο.
Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου υιοθετήθηκε και ανακηρύχθηκε από τη Γενική Συνέλευση
ως κοινό πρότυπο επίτευξης για όλους τους λαούς και όλα τα έθνη, στο τέλος ότι κάθε
άτομο και κάθε όργανο της κοινωνίας, έχοντας συνεχώς υπόψη αυτή τη Διακήρυξη, θα προσπαθήσει με τη
διδασκαλία και την εκπαίδευση να προωθήσει τον σεβασμό αυτών των δικαιωμάτων και ελευθεριών και με προοδευτικά
μέτρα , εθνικά και διεθνή, για την εξασφάλιση της καθολικής και αποτελεσματικής αναγνώρισης και
τήρησης τους, τόσο μεταξύ των λαών των ίδιων των κρατών μελών όσο και μεταξύ των λαών των
εδαφών που υπάγονται στη δικαιοδοσία τους.
Σαράντα οκτώ κράτη ψήφισαν υπέρ της Διακήρυξης, κανένα κατά, με οκτώ αποχές. Σε
δήλωση μετά την ψηφοφορία, ο Πρόεδρος της Γενικής Συνέλευσης επεσήμανε ότι η έγκριση της
Διακήρυξης ήταν «ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα, ένα βήμα μπροστά στη μεγάλη εξελικτική διαδικασία. Wasταν
η πρώτη ευκαιρία
που η οργανωμένη κοινότητα των εθνών είχε κάνει μια Διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών
ελευθεριών. Το όργανο υποστηρίχθηκε από την αρχή της γνώμης των Ηνωμένων Εθνών
στο σύνολό της και εκατομμύρια άνθρωποι - άνδρες, γυναίκες και παιδιά σε όλο τον κόσμο - θα απευθυνθούν σε αυτό
για βοήθεια, καθοδήγηση και έμπνευση.
Η Διακήρυξη αποτελείται από ένα προοίμιο και 30 άρθρα, τα οποία καθορίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις
θεμελιώδεις ελευθερίες που δικαιούνται όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες, παντού στον κόσμο, χωρίς καμία
διάκριση.
Το άρθρο 1, το οποίο καθορίζει τη φιλοσοφία στην οποία βασίζεται η Διακήρυξη, έχει ως εξής:
Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι σε αξιοπρέπεια και δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και
συνείδηση και πρέπει να ενεργούν ο ένας προς τον άλλον με πνεύμα αδελφοσύνης.
Το άρθρο ορίζει λοιπόν τις βασικές παραδοχές της Διακήρυξης: ότι το δικαίωμα στην ελευθερία και την
ισότητα είναι το δικαίωμα γέννησης του ανθρώπου και δεν μπορεί να αποξενωθεί: και ότι, επειδή ο άνθρωπος είναι λογικό και ηθικό
ον, διαφέρει από τα άλλα πλάσματα στη γη και ως εκ τούτου δικαιούται ορισμένα δικαιώματα και
ελευθερίες που άλλα πλάσματα δεν απολαμβάνουν.
Το άρθρο 2, το οποίο θέτει τη βασική αρχή της ισότητας και της μη διάκρισης όσον αφορά την
απόλαυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών, απαγορεύει «κάθε διάκριση, όπως φυλή,
χρώμα, φύλο, γλώσσα, θρησκεία, πολιτική ή άλλη γνώμη, εθνική ή κοινωνική καταγωγή, περιουσία,
γέννηση ή άλλη κατάσταση ».
Το άρθρο 3, ο πρώτος ακρογωνιαίος λίθος της Διακήρυξης, διακηρύσσει το δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την
ασφάλεια του ατόμου -δικαίωμα ουσιαστικό για την απόλαυση όλων των άλλων δικαιωμάτων. Αυτό το άρθρο εισάγει τα
άρθρα 4 έως 21, στα οποία ορίζονται άλλα αστικά και πολιτικά δικαιώματα, όπως: ελευθερία από τη
σκλαβιά και την υποτέλεια. ελευθερία από βασανιστήρια και σκληρή, απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση ή
τιμωρία · το δικαίωμα αναγνώρισης παντού ως προσώπου ενώπιον του νόμου · το δικαίωμα σε
αποτελεσματική δικαστική προσφυγή · ελευθερία από αυθαίρετη σύλληψη, κράτηση ή εξορία · το δικαίωμα σε δίκαιη
δίκη και δημόσια ακρόαση από ανεξάρτητο και αμερόληπτο δικαστήριο · το δικαίωμα να τεκμαίρεται
αθώος έως ότου αποδειχθεί ένοχος · ελευθερία από αυθαίρετες παρεμβάσεις στην ιδιωτικότητα, την οικογένεια, το σπίτι ή την
αλληλογραφία · ελευθερία κυκλοφορίας και διαμονής · το δικαίωμα ασύλου · το δικαίωμα στην ιθαγένεια ·
το δικαίωμα να παντρευτούν και να δημιουργήσουν οικογένεια · το δικαίωμα στην ιδιοκτησία · ελευθερία σκέψης, συνείδησης
και θρησκείας · ελευθερία γνώμης και έκφρασης · το δικαίωμα σε ειρηνική συνέλευση και ένωση ·
και το δικαίωμα συμμετοχής στη διακυβέρνηση της χώρας του και την ίση πρόσβαση στη δημόσια υπηρεσία
στη χώρα του.
Το άρθρο 22, ο δεύτερος ακρογωνιαίος λίθος της Διακήρυξης, εισάγει τα άρθρα 23 έως 27, στα οποία ορίζονται
οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα -τα δικαιώματα για τα οποία όλοι δικαιούνται «ως μέλος της
κοινωνίας» -. Το άρθρο χαρακτηρίζει αυτά τα δικαιώματα ως απαραίτητα για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια
και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και υποδεικνύει ότι πρέπει να πραγματοποιηθούν «μέσω
εθνικής προσπάθειας και διεθνούς συνεργασίας». Ταυτόχρονα, επισημαίνει τους περιορισμούς της
υλοποίησης, η έκταση των οποίων εξαρτάται από τους πόρους κάθε κράτους.
Τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα που αναγνωρίζονται στα άρθρα 22 έως 27 περιλαμβάνουν το δικαίωμα στην
κοινωνική ασφάλιση. το δικαίωμα στην εργασία · το δικαίωμα ίσης αμοιβής για ίση εργασία · το δικαίωμα ανάπαυσης και
αναψυχής · το δικαίωμα σε ένα βιοτικό επίπεδο επαρκές για την υγεία και την ευημερία · το δικαίωμα στην
εκπαίδευση · και το δικαίωμα συμμετοχής στην πολιτιστική ζωή της κοινότητας.
Τα τελικά άρθρα, άρθρα 28 έως 30, αναγνωρίζουν ότι ο καθένας έχει δικαίωμα σε μια κοινωνική και
διεθνή τάξη στην οποία τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι θεμελιώδεις ελευθερίες που καθορίζονται στη Διακήρυξη
μπορούν να υλοποιηθούν πλήρως και τονίζουν τα καθήκοντα και τις ευθύνες που οφείλει κάθε άτομο
κοινότητα. Το άρθρο 29 αναφέρει ότι «κατά την άσκηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών του, ο καθένας
υπόκειται μόνο στους περιορισμούς που καθορίζονται από το νόμο αποκλειστικά με σκοπό την
εξασφάλιση της δέουσας αναγνώρισης και του σεβασμού των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των άλλων και της εκπλήρωσης των δίκαιων
απαιτήσεων της ηθικής, της δημόσιας τάξης και της γενικής ευημερίας σε μια δημοκρατική κοινωνία ». Προσθέτει
ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ασκηθούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι θεμελιώδεις ελευθερίες σε αντίθεση με τους σκοπούς και τις
αρχές των Ηνωμένων Εθνών. Το άρθρο 30 τονίζει ότι κανένα κράτος, ομάδα ή πρόσωπο δεν μπορεί να διεκδικήσει
οποιοδήποτε δικαίωμα, σύμφωνα με τη Διακήρυξη, «να ασχοληθεί με οποιαδήποτε δραστηριότητα ή να εκτελέσει οποιαδήποτε πράξη που αποσκοπεί στην
καταστροφή οποιουδήποτε δικαιώματος και ελευθερίας που καθορίζεται» στη Διακήρυξη.
Σημασία και επιρροή της Διακήρυξης
Σχεδιασμένη ως «ένα κοινό πρότυπο επίτευξης για όλους τους λαούς και όλα τα έθνη», η Οικουμενική
Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει γίνει ακριβώς αυτό: ένα κριτήριο μέτρησης του βαθμού
σεβασμού και συμμόρφωσης με τα διεθνή πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Από το 1948 ήταν και δικαίως συνεχίζει να είναι η πιο σημαντική και εκτεταμένη από όλες τις
δηλώσεις των Ηνωμένων Εθνών και θεμελιώδης πηγή έμπνευσης για τις εθνικές και διεθνείς
προσπάθειες για την προώθηση και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών. Έχει θέσει την κατεύθυνση για
όλες τις μεταγενέστερες εργασίες στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και έχει παράσχει τη βασική φιλοσοφία για πολλά
νομικά δεσμευτικά διεθνή μέσα που έχουν σχεδιαστεί για την προστασία των δικαιωμάτων και των ελευθεριών που
διακηρύσσει.
Στην Διακήρυξη της Τεχεράνης, που εγκρίθηκε από τη Διεθνή Διάσκεψη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα που πραγματοποιήθηκε στο
Ιράν το 1968, η Διάσκεψη συμφώνησε ότι «η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δηλώνει μια κοινή
κατανόηση των λαών του κόσμου σχετικά με τα αναφαίρετα και απαραβίαστα δικαιώματα όλων των
μελών της ανθρώπινης οικογένειας και αποτελεί υποχρέωση για τα μέλη της διεθνούς
κοινότητας ». Η Διάσκεψη επιβεβαίωσε την πίστη της στις αρχές που διατυπώνονται στη Διακήρυξη και
προέτρεψε όλους τους λαούς και τις Κυβερνήσεις «να αφοσιωθούν στις [αυτές] αρχές. Το Το και να
διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους να προσφέρουν σε όλα τα ανθρώπινα όντα μια ζωή σύμφωνη με την ελευθερία και την αξιοπρέπεια
και ευνοϊκή για τη σωματική, ψυχική, κοινωνική και πνευματική ευημερία ».
Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια αυξανόμενη τάση για τα όργανα των Ηνωμένων Εθνών, στην προετοιμασία
διεθνών πράξεων στον φάκελο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, να παραπέμπουν όχι μόνο στην Οικουμενική
Διακήρυξη, αλλά και σε άλλα μέρη του Διεθνούς Νομοσχεδίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Διεθνή Συμφωνία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τα προοίμια και τα άρθρα 1, 3 και 5 των δύο Διεθνών Συμφώνων είναι σχεδόν πανομοιότυπα. Τα
προοίμια υπενθυμίζουν την υποχρέωση των κρατών δυνάμει του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών να προάγουν τα ανθρώπινα
δικαιώματα. υπενθυμίζει στο άτομο την ευθύνη του να αγωνίζεται για την προώθηση και τήρηση
αυτών των δικαιωμάτων · και αναγνωρίζουν ότι, σύμφωνα με την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το
ιδεώδες των ελεύθερων ανθρώπων που απολαμβάνουν την αστική και πολιτική ελευθερία και την ελευθερία από τον φόβο και την έλλειψη μπορεί
να επιτευχθεί μόνο εάν δημιουργηθούν συνθήκες όπου ο καθένας μπορεί να απολαμβάνει τα αστικά και πολιτικά του
δικαιώματα, όπως καθώς και τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά του δικαιώματα.
Το άρθρο 1 κάθε Συμφώνου ορίζει ότι το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση είναι καθολικό και καλεί τα
κράτη να προωθήσουν την πραγματοποίηση αυτού του δικαιώματος και να το σεβαστούν.
Το άρθρο προβλέπει ότι "Όλοι οι λαοί έχουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης" και προσθέτει ότι "
χάρη σε αυτό το δικαίωμα καθορίζουν ελεύθερα την πολιτική τους κατάσταση και επιδιώκουν ελεύθερα την οικονομική,
κοινωνική και πολιτιστική τους ανάπτυξη". Το άρθρο 3, και στις δύο περιπτώσεις, επαναβεβαιώνει το ίσο δικαίωμα ανδρών και
γυναικών στην απόλαυση όλων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και καλεί τα κράτη να κάνουν αυτή την αρχή πραγματικότητα.
Το άρθρο 5, και στις δύο περιπτώσεις, παρέχει εγγυήσεις έναντι της καταστροφής ή αδικαιολόγητου περιορισμού οποιουδήποτε
ανθρώπινου δικαιώματος ή θεμελιώδους ελευθερίας και κατά της παρερμηνείας οποιασδήποτε διάταξης των Συμφώνων
ως μέσο που δικαιολογεί την προσβολή δικαιώματος ή ελευθερίας ή τον περιορισμό του σε μεγαλύτερο βαθμό
από ό, τι προβλέπεται στις Διαθήκες. Επίσης, εμποδίζει τα κράτη να περιορίσουν τα δικαιώματα που έχουν ήδη αποκτήσει
στο έδαφός τους με το σκεπτικό ότι αυτά τα δικαιώματα δεν αναγνωρίζονται ή αναγνωρίζονται σε
μικρότερο βαθμό στις Συμφωνίες.
Τα άρθρα 6 έως 15 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα αναγνωρίζουν
τα δικαιώματα στην εργασία (άρθρο 6). για την απόλαυση δίκαιων και ευνοϊκών συνθηκών εργασίας (άρθρο 7) ·
τη δημιουργία και την ένταξη σε συνδικαλιστικά σωματεία (άρθρο 8) · για την κοινωνική ασφάλιση, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνικής ασφάλισης (άρθρο 9) · στην
ευρύτερη δυνατή προστασία και βοήθεια για την οικογένεια, ιδιαίτερα τις μητέρες, τα παιδιά και τους
νέους (άρθρο 10) · με επαρκές βιοτικό επίπεδο (άρθρο 1). για την απόλαυση του
υψηλότερου δυνατού επιπέδου σωματικής και ψυχικής υγείας (άρθρο
12) · στην εκπαίδευση (άρθρα 13 και 14) · και να λάβει μέρος στην πολιτιστική ζωή (άρθρο 15).
Στα άρθρα 6 έως 27, το Διεθνές Σύμφωνο για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα προστατεύει το
δικαίωμα στη ζωή (άρθρο
6) και ορίζει ότι κανείς δεν πρέπει να υποβληθεί σε βασανιστήρια ή σε σκληρή, απάνθρωπη ή εξευτελιστική
μεταχείριση ή τιμωρία (άρθ. 7)? ότι κανείς δεν πρέπει να κρατιέται σε σκλαβιά. ότι
απαγορεύεται η δουλεία και το εμπόριο σκλάβων · και ότι κανείς δεν πρέπει να κρατείται σε υποτέλεια ή να απαιτείται να εκτελεί
καταναγκαστική ή υποχρεωτική εργασία (άρθρο 8) · ότι κανένας δεν υπόκειται σε αυθαίρετη σύλληψη ή
κράτηση (άρθρο 9) · που στερούνται όλα τα πρόσωπα
η ελευθερία τους πρέπει να αντιμετωπίζεται με ανθρωπιά (άρθρο 10). και ότι κανείς δεν πρέπει να φυλακιστεί απλώς και μόνο
λόγω αδυναμίας εκπλήρωσης συμβατικής υποχρέωσης (άρθρο 11).
Το Σύμφωνο προβλέπει ελευθερία κινήσεων και ελευθερία επιλογής κατοικίας (άρθρο 12) και
περιορισμούς στην απέλαση αλλοδαπών νόμιμα στο έδαφος κράτους μέρους
(άρθρο 13). Προβλέπει την ισότητα όλων των προσώπων ενώπιον των δικαστηρίων και
των εγγυήσεων σε ποινικές και αστικές διαδικασίες (άρθρο 14). Απαγορεύει την αναδρομική ποινική
νομοθεσία (άρθρο 15). ορίζει το δικαίωμα καθενός στην αναγνώριση παντού ως προσώπου ενώπιον
του νόμου (άρθρο 16) · και ζητεί την απαγόρευση αυθαίρετων ή παράνομων επεμβάσεων
στην ιδιωτική ζωή, την οικογένεια, το σπίτι ή την αλληλογραφία ενός ατόμου και παράνομες επιθέσεις στην τιμή και τη
φήμη του (άρθρο 17).
Το Σύμφωνο προβλέπει την προστασία των δικαιωμάτων στην ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης και της θρησκείας
(άρθρο 18) και στην ελευθερία της γνώμης και της έκφρασης (άρθρο 19). Ζητά την απαγόρευση από το νόμο
κάθε προπαγάνδας για πόλεμο και κάθε υπεράσπιση εθνικού, φυλετικού ή θρησκευτικού μίσους που
συνιστά υποκίνηση διακρίσεων, εχθρότητας ή βίας (άρθρο 20). Αναγνωρίζει το δικαίωμα
της ειρηνικής συγκέντρωσης (άρθρο 21) και το δικαίωμα στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι (άρθρο 22). Αναγνωρίζει επίσης
το δικαίωμα ανδρών και γυναικών σε ηλικία γάμου να παντρευτούν και να δημιουργήσουν οικογένεια, καθώς και την
αρχή της ισότητας των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων των συζύγων ως προς το γάμο, κατά τη διάρκεια του γάμου και
κατά τη διάλυσή του (άρθρο 23). Καθορίζει μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών (άρθρο 24)
και αναγνωρίζει το δικαίωμα κάθε πολίτη να συμμετέχει στη διεξαγωγή δημόσιων υποθέσεων, να ψηφίζει
και να εκλέγεται και να έχει πρόσβαση, με γενικούς όρους ισότητας , στη δημόσια υπηρεσία στη
χώρα του (άρθρο 25). Προβλέπει ότι όλα τα πρόσωπα είναι ίσα ενώπιον του νόμου και δικαιούνται ίσης
προστασίας του νόμου (άρθρο 26). Καλεί επίσης την προστασία των δικαιωμάτων των εθνικών, θρησκευτικών
και γλωσσικών μειονοτήτων στα εδάφη των κρατών μερών (άρθρο 27).
Τέλος, το άρθρο 28 προβλέπει τη σύσταση Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπεύθυνης για την
επίβλεψη της εφαρμογής των δικαιωμάτων που καθορίζονται στο Σύμφωνο.
Συνθήκες
Η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου επιβεβαιώνει ότι η άσκηση των δικαιωμάτων και των
ελευθεριών ενός ατόμου ενδέχεται να υπόκειται σε ορισμένους περιορισμούς, οι οποίοι πρέπει να καθορίζονται από το νόμο, αποκλειστικά με
σκοπό την εξασφάλιση της δέουσας αναγνώρισης των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των άλλων και την εκπλήρωση των δικαιωμάτων
απαιτήσεις ηθικής, δημόσιας τάξης και γενικής ευημερίας σε μια δημοκρατική κοινωνία. Τα δικαιώματα
δεν επιτρέπεται να ασκούνται αντίθετα προς τους σκοπούς και τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών ή εάν
αποσκοπούν στην καταστροφή οποιουδήποτε δικαιώματος που καθορίζεται στη Διακήρυξη (άρθρα 29 και 30).
Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα ορίζει ότι τα δικαιώματα που προβλέπονται
σε αυτό μπορεί να περιορίζονται από το νόμο, αλλά μόνο στο βαθμό που είναι συμβατά με τη φύση των
δικαιωμάτων και μόνο για την προώθηση της γενικής ευημερίας σε μια δημοκρατική κοινωνία ( άρθρο 4).
Unlike the Universal Declaration and the Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, the
International Covenant on Civil and Political Rights contains no general provision applicable to
all the rights provided for in the Covenant authorizing restrictions on their exercise. However,
several articles in the Covenant provide that the rights being dealt with shall not be subject to
any restrictions except those which are prescribed by law and are necessary to protect national
security, public order, or the rights and freedoms of others.
Ως εκ τούτου, ορισμένα δικαιώματα δεν μπορούν ποτέ να ανασταλούν ή να περιοριστούν, ακόμη και σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Αυτά
είναι τα δικαιώματα στη ζωή, στην ελευθερία από τα βασανιστήρια, στην ελευθερία από την υποδούλωση ή την υποτέλεια, την
προστασία από τη φυλάκιση για χρέη, την ελευθερία από τους αναδρομικούς ποινικούς νόμους, την αναγνώριση ως
προσώπου ενώπιον του νόμου και την ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης και θρησκεία.
Το Σύμφωνο για τα αστικά και πολιτικά δικαιώματα επιτρέπει σε ένα κράτος να περιορίσει ή να αναστείλει την απόλαυση
ορισμένων δικαιωμάτων σε περιπτώσεις δημόσιας έκτακτης ανάγκης που έχουν κηρυχθεί επίσημα και απειλούν τη ζωή του
έθνους. Τέτοιοι περιορισμοί ή αναστολές επιτρέπονται μόνο «στο βαθμό που απαιτείται αυστηρά από τις
ανάγκες της κατάστασης» και δεν μπορούν ποτέ να συνεπάγονται διακρίσεις αποκλειστικά λόγω φυλής,
χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας ή κοινωνικής προέλευσης (άρθρο 4). Οι περιορισμοί ή οι αναστολές πρέπει επίσης
να αναφέρονται στα Ηνωμένα Έθνη.
Πρώτο προαιρετικό πρωτόκολλο
Το πρώτο Προαιρετικό Πρωτόκολλο στο Διεθνές Σύμφωνο για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή
Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που έχει συσταθεί βάσει αυτού του Συμφώνου, να λαμβάνει και να εξετάζει ανακοινώσεις από
άτομα που ισχυρίζονται ότι είναι θύματα παραβίασης οποιουδήποτε δικαιώματος που καθορίζεται στο Σύμφωνο.
Σύμφωνα με το άρθρο Ι του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου, ένα Κράτος Μέρος του Συμφώνου που γίνεται μέρος του
Πρωτοκόλλου αναγνωρίζει την αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων να λαμβάνει και να λαμβάνει υπόψη τις
ανακοινώσεις από άτομα που υπάγονται στη δικαιοδοσία της και τα οποία ισχυρίζονται ότι είναι θύματα παραβίασης
από αυτό. Δηλώστε οποιοδήποτε από τα δικαιώματα που καθορίζονται στο Σύμφωνο. Τα άτομα που διατυπώνουν έναν τέτοιο ισχυρισμό
και έχουν εξαντλήσει όλα τα διαθέσιμα εσωτερικά ένδικα μέσα, δικαιούνται να υποβάλουν γραπτή
ανακοίνωση στην Επιτροπή (άρθρο 2).
Τέτοιου είδους ανακοινώσεις που κρίνονται παραδεκτές από την Επιτροπή (εκτός από το άρθρο 2, τα
άρθρα 3 και 5 (2) που ορίζουν προϋποθέσεις για το παραδεκτό) τίθενται υπόψη του
κράτους μέρους που ισχυρίζεται ότι παραβιάζει διάταξη του Συμφώνου. Εντός έξι μηνών, το κράτος αυτό πρέπει να
υποβάλει στην επιτροπή γραπτές επεξηγήσεις ή δηλώσεις που διευκρινίζουν το ζήτημα και αναφέρουν το
διορθωτικό μέσο, εάν υπάρχει, που ενδεχομένως έχει εφαρμόσει (άρθρο 4).
Η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων εξετάζει τις αποδεκτές ανακοινώσεις, σε κλειστές συνεδριάσεις, υπό το
φως όλων των γραπτών πληροφοριών που της διατίθενται από το άτομο και το
ενδιαφερόμενο κράτος . Στη συνέχεια διαβιβάζει τις απόψεις του στο κράτος μέλος και στο άτομο (άρθρο 5).
Μια περίληψη των δραστηριοτήτων της Επιτροπής στο πλαίσιο του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου περιλαμβάνεται στην έκθεση την οποία
υποβάλλει ετησίως στη Γενική Συνέλευση μέσω του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου (άρθρο 6).
Δεύτερο προαιρετικό πρωτόκολλο
Το Δεύτερο Προαιρετικό Πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα, με στόχο
την κατάργηση της θανατικής ποινής, εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση με το ψήφισμά της 44/128 της
15ης Δεκεμβρίου 1989. Σύμφωνα με το άρθρο 1, κανένας εντός της δικαιοδοσίας
μπορεί να εκτελεστεί από ένα Κράτος Μέρος στο Πρωτόκολλο.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του Πρωτοκόλλου, τα Κράτη Μέρη πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στις εκθέσεις που υποβάλλουν στην
Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου.
Το άρθρο 5 του δεύτερου προαιρετικού πρωτοκόλλου προβλέπει ότι, όσον αφορά οποιοδήποτε κράτος μέλος στο
πρώτο προαιρετικό πρωτόκολλο, η αρμοδιότητα της επιτροπής ανθρωπίνων δικαιωμάτων να λαμβάνει και να εξετάζει τις
ανακοινώσεις από άτομα που υπάγονται στη δικαιοδοσία του κράτους αυτού επεκτείνεται στις διατάξεις
της δεύτερης προαιρετικής Πρωτόκολλο, εκτός εάν το ενδιαφερόμενο κράτος έχει προβεί σε
αντίθετη δήλωση κατά τη στιγμή της επικύρωσης ή της προσχώρησης.
Σύμφωνα με το άρθρο 6, οι διατάξεις του δεύτερου προαιρετικού πρωτοκόλλου εφαρμόζονται ως πρόσθετες διατάξεις στο
Σύμφωνο.
Έναρξη ισχύος των Συμφώνων και των Προαιρετικών Πρωτοκόλλων
Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα τέθηκε σε ισχύ στις 3 Ιανουαρίου
1976, τρεις μήνες μετά την ημερομηνία κατάθεσης στο Γενικό Γραμματέα του τριακοστή πέμπτου
εγγράφου επικύρωσης ή προσχώρησης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 27. Στις 30 Τον Σεπτέμβριο του 1995, το
Σύμφωνο είχε επικυρωθεί ή προσχωρήσει από 132 κράτη:
Αφγανιστάν, Αλβανία, Αλγερία, Αγκόλα, Αργεντινή, Αρμενία, Αυστραλία, Αυστρία, Αζερμπαϊτζάν,
Μπαρμπάντος, Λευκορωσία, Βέλγιο, Μπενίν, Βολιβία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Βραζιλία, Βουλγαρία, Μπουρούντι,
Καμπότζη, Καμερούν, Καναδάς, Πράσινο Ακρωτήριο, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία , Τσαντ, Χιλή, Κολομβία, Κονγκό,
Κόστα Ρίκα, Ακτή Ελεφαντοστού, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας,
Δανία, Δομινίκα, Δομινικανή Δημοκρατία, Ισημερινός, Αίγυπτος, Ελ Σαλβαδόρ, Ισημερινή Γουινέα, Εσθονία,
Αιθιοπία , Φινλανδία, Γαλλία, Γκαμπόν, Γκάμπια, Γεωργία, Γερμανία, Ελλάδα, Γρενάδα, Γουατεμάλα, Γουινέα,
Γουινέα-Μπισάου, Γουιάνα, Αϊτή, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ινδία, Ιράν (Ισλαμική Δημοκρατία της), Ιράκ, Ιρλανδία,
Ισραήλ, Ιταλία, Τζαμάικα, Ιαπωνία, Ιορδανία, Κένυα, Κιργιζία, Λετονία, Λίβανος, Λεσότο, Λιβυκή Αραβική
Τζαμαχιρίγια, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μαδαγασκάρη, Μαλάουι, Μάλι, Μάλτα, Μαυρίκιος, Μεξικό, Μογγολία,
Μαρόκο, Μοζαμβίκη, Ναμίμπια, Νεπάλ, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νικαράγουα,
Νίγηρας, Νιγηρία, Νορβηγία, Παναμάς, Παραγουάη, Περού, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Κορέας,
Δημοκρατία της Μολδαβίας, Ρουμανία, Ρωσική Ομοσπονδία, Ρουάντα, Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες, Σαν
Μαρίνο, Σενεγάλη, Σεϋχέλλες, Σλοβακία, Σλοβενία, Σομαλία, Ισπανία, Σρι Λάνκα, Σουδάν, Σουρινάμ,
Σουηδία, Ελβετία, Συριακή Αραβική Δημοκρατία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Τόγκο,
Τρινιδάδ και Τομπάγκο, Τυνησία, Ουκρανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένη Δημοκρατία της Τανζανίας, Ηνωμένες Πολιτείες
της Αμερικής, Ουρουγουάη , Βενεζουέλα, Βιετνάμ, Υεμένη, Γιουγκοσλαβία, Ζαΐρ, Ζάμπια και Ζιμπάμπουε.
Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα τέθηκε σε ισχύ στις 23 Μαρτίου 1976, τρεις
μήνες μετά την ημερομηνία κατάθεσης στο Γενικό Γραμματέα του τριακοστή πέμπτου εγγράφου
κύρωσης ή προσχώρησης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 49. Στις 30 Σεπτεμβρίου 1995 , το Σύμφωνο είχε
επικυρωθεί ή προσχωρήσει από 132 κράτη:
Αφγανιστάν, Αλβανία, Αλγερία, Αγκόλα, Αργεντινή, Αρμενία, Αυστραλία, Αυστρία, Αζερμπαϊτζάν,
Μπαρμπάντος, Λευκορωσία, Βέλγιο, Μπενίν, Βολιβία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Βραζιλία, Βουλγαρία, Μπουρούντι,
Καμπότζη, Καμερούν, Καναδάς, Πράσινο Ακρωτήριο, Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής , Τσαντ, Χιλή, Κολομβία, Κονγκό,
Κόστα Ρίκα, Ακτή Ελεφαντοστού, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας,
Δανία, Δομινίκα, Δομινικανή Δημοκρατία, Ισημερινός, Αίγυπτος, Ελ Σαλβαδόρ, Ισημερινή Γουινέα, Εσθονία,
Αιθιοπία , Φινλανδία, Γαλλία, Γκαμπόν, Γκάμπια, Γεωργία, Γερμανία, Γρενάδα, Γουατεμάλα, Γουινέα, Γουιάνα,
Αϊτή, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ινδία, Ιράν (Ισλαμική Δημοκρατία της), Ιράκ, Ιρλανδία, Ισραήλ, Ιταλία, Τζαμάικα,
Ιαπωνία, Ιορδανία, Κένυα, Κιργιζία, Λετονία, Λίβανος, Λεσότο, Λιβυκή Αραβική Τζαμαχιρίγια, Λιθουανία,
Λουξεμβούργο, Μαδαγασκάρη, Μαλάουι, Μάλι, Μάλτα, Μαυρίκιος, Μεξικό, Μογγολία, Μαρόκο, Μοζαμβίκη,
Ναμίμπια, Νεπάλ, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νικαράγουα , Νίγηρας, Νιγηρία, Νορβηγία, Παναμάς, Παραγουάη,
Περού, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Κορέας, Δημοκρατία της Μολδαβίας, Ρουμανία, Ρωσική
Ομοσπονδία, Ρουάντα, Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες, Σαν Μαρίνο, Σενεγάλη, Σεϋχέλλες, Σλοβακία,
Σλοβενία , Σομαλία, Ισπανία, Σρι Λάνκα, Σουδάν, Σουρινάμ, Σουηδία, Ελβετία, Αραβική Δημοκρατία της Συρίας,
Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, Τόγκο, Τρινιδάδ και Τομπάγκο, Τυνησία, Ουγκάντα, Ουκρανία,
Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένη Δημοκρατία της Τανζανίας, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ουρουγουάη, Ουζμπεκιστάν,
Βενεζουέλα, Βιετνάμ, Υεμένη, Γιουγκοσλαβία, Ζαΐρ, Ζάμπια και Ζιμπάμπουε.
Την ίδια ημερομηνία, 44 κράτη μέλη του Διεθνούς Συμφώνου για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα
είχαν κάνει τη δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 41, αναγνωρίζοντας την αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
«να λαμβάνει και να εξετάζει ανακοινώσεις σύμφωνα με τις οποίες ένα Κράτος Μέρος ισχυρίζεται ότι
άλλο Κράτος Μέρος δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του »σύμφωνα με το Σύμφωνο. Οι διατάξεις του
άρθρου 41 τέθηκαν σε ισχύ στις 28 Μαρτίου 1979 σύμφωνα με την παράγραφο 2 του εν λόγω άρθρου.
Το πρώτο Προαιρετικό Πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα τέθηκε
σε ισχύ ταυτόχρονα με το Σύμφωνο, έχοντας λάβει τις τουλάχιστον 10 επικυρώσεις ή
προσχωρήσεις που απαιτούνται. Στις 30 Σεπτεμβρίου 1995, 85 κράτη μέλη του Συμφώνου είχαν επίσης γίνει
συμβαλλόμενα μέρη στο πρώτο προαιρετικό πρωτόκολλο:
Αλγερία, Αγκόλα, Αργεντινή, Αρμενία, Αυστραλία, Αυστρία, Μπαρμπάντος, Λευκορωσία, Βέλγιο, Μπενίν,
Βολιβία, Βοσνία -Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Καμερούν, Καναδάς, Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής, Τσαντ, Χιλή,
Κολομβία, Κονγκό, Κόστα Ρίκα, Κύπρος, Τσεχία Δημοκρατία, Δανία, Δομινικανή Δημοκρατία, Ισημερινός, Ελ
Σαλβαδόρ, Ισημερινή Γουινέα, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Γκάμπια, Γεωργία, Γερμανία, Γουινέα, Γουιάνα,
Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία, Τζαμάικα, Κιργιζία, Λετονία, Λιβυκή Αραβική Τζαμαχιρίγια, Λιθουανία ,
Λουξεμβούργο, Μαδαγασκάρη, Μάλτα, Μαυρίκιος, Μογγολία, Ναμίμπια, Νεπάλ, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία,
Νικαράγουα, Νίγηρας, Νορβηγία, Παναμάς, Παραγουάη, Περού, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Κορέας,
Ρουμανία, Ρωσική Ομοσπονδία, Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες, Σαν Μαρίνο, Σενεγάλη, Σεϋχέλλες,
Σλοβακία, Σλοβενία, Σομαλία, Ισπανία, Σουρινάμ, Σουηδία, Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας,
Τόγκο, Τρινιδάδ και Τομπάγκο, Ουκρανία, Ουρουγουάη, Ουζμπεκιστάν, Βενεζουέλα , Ζαΐρ και Ζάμπια.
Το Δεύτερο Προαιρετικό Πρωτόκολλο του Διεθνούς Συμφώνου για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα, με στόχο
την κατάργηση της θανατικής ποινής, τέθηκε σε ισχύ στις 11 Ιουλίου 1991, έχοντας λάβει τις ελάχιστες
10 επικυρώσεις ή προσχωρήσεις που απαιτούνται. Στις 30 Σεπτεμβρίου 1995, το πρωτόκολλο είχε επικυρωθεί ή
προσχωρήσει από 28 κράτη:
Αυστραλία, Αυστρία, Δανία, Ισημερινός, Φινλανδία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ιρλανδία, Ιταλία,
Λουξεμβούργο, Μάλτα, Μοζαμβίκη, Ναμίμπια, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Παναμάς, Πορτογαλία,
Ρουμανία, Σεϋχέλλες, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία , Η πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της
Μακεδονίας, η Ουρουγουάη και η Βενεζουέλα.
Παγκόσμια επιρροή του Διεθνούς νομοσχεδίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα
Από το 1948, όταν υιοθετήθηκε και ανακηρύχθηκε η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μέχρι το 1976,
όταν τέθηκαν σε ισχύ τα Διεθνή Σύμφωνα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η Διακήρυξη ήταν το μόνο
ολοκληρωμένο τμήμα του Διεθνούς Νομοσχεδίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η Διακήρυξη, και σε μεταγενέστερο στάδιο
οι Διαθήκες, άσκησαν βαθιά επιρροή στις σκέψεις και τις ενέργειες των ατόμων και των
Κυβερνήσεών τους σε όλα τα μέρη του κόσμου.
Η Διεθνής Διάσκεψη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που συνεδρίασε στην Τεχεράνη από τις 22 Απριλίου έως τις 13 Μαΐου 1968 για να
εξετάσει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στα 20 χρόνια από την έγκριση της Οικουμενικής Διακήρυξης και να
διαμορφώσει ένα πρόγραμμα για το μέλλον, που δηλώθηκε πανηγυρικά στην Διακήρυξη της Τεχεράνης :
1 Είναι επιτακτική ανάγκη τα μέλη της διεθνούς κοινότητας να εκπληρώσουν τις επίσημες
υποχρεώσεις τους για την προώθηση και ενθάρρυνση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών για όλους
χωρίς διακρίσεις οποιουδήποτε είδους όπως φυλή, χρώμα, φύλο, γλώσσα, θρησκεία, πολιτικές ή άλλες
απόψεις.
2. Η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δηλώνει μια κοινή κατανόηση των λαών του
κόσμου σχετικά με τα αναφαίρετα και απαραβίαστα δικαιώματα όλων των μελών της ανθρώπινης οικογένειας και
αποτελεί υποχρέωση για τα μέλη της διεθνούς κοινότητας.
3. Το Διεθνές Σύμφωνο για τα Πολιτικά και Πολιτικά Δικαιώματα, το Διεθνές Σύμφωνο για τα
Οικονομικά, Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα, τη Διακήρυξη για την Χορήγηση Ανεξαρτησίας σε Αποικιακές
Χώρες και Λαούς, τη Διεθνή Σύμβαση για την Εξάλειψη όλων των Μορφών Φυλετικών
Διακρίσεων καθώς και άλλες συμβάσεις και δηλώσεις στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που εγκρίθηκαν
υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, των εξειδικευμένων οργανισμών και των περιφερειακών
διακυβερνητικών οργανώσεων, δημιούργησαν νέα πρότυπα και υποχρεώσεις στα οποία πρέπει να
συμμορφώνονται τα κράτη ·
. . .
Έτσι, για περισσότερα από 25 χρόνια, η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα ήταν μοναδική ως
διεθνές «πρότυπο επίτευξης για όλους τους λαούς και όλα τα έθνη». Έγινε γνωστό και έγινε
αποδεκτό ως έγκυρο τόσο σε κράτη που έγιναν συμβαλλόμενα μέρη σε ένα είτε και στα δύο Συμφώνια, όσο και
σε εκείνα που δεν επικύρωσαν ή δεν προσχώρησαν σε κανένα από τα δύο. Οι διατάξεις του αναφέρθηκαν ως βάση και
αιτιολόγηση για πολλές σημαντικές αποφάσεις που έλαβαν τα όργανα των Ηνωμένων Εθνών. ενέπνευσαν την
προετοιμασία μιας σειράς διεθνών πράξεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόσο εντός όσο και εκτός του
συστήματος των Ηνωμένων Εθνών. άσκησαν σημαντική επιρροή σε μια σειρά πολυμερών και
διμερών συνθηκών · και είχαν ισχυρό αντίκτυπο ως βάση για την προετοιμασία πολλών νέων
εθνικά συντάγματα και εθνικοί νόμοι.
Η Οικουμενική Διακήρυξη αναγνωρίστηκε ως ένα ιστορικό έγγραφο που αρθρώνει έναν κοινό
ορισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και αξιών. Η Διακήρυξη είναι ένα κριτήριο μέτρησης του
βαθμού σεβασμού και συμμόρφωσης με τα διεθνή πρότυπα ανθρωπίνων δικαιωμάτων παντού στη
γη.
Η έναρξη ισχύος των Συμφώνων, με τα οποία τα συμβαλλόμενα κράτη αποδέχθηκαν νομική και ηθική
υποχρέωση για την προώθηση και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών, δεν
μείωσε με κανέναν τρόπο την ευρεία επιρροή της Οικουμενικής Διακήρυξης. Αντίθετα, η ίδια η ύπαρξη
των Συμφώνων και το γεγονός ότι περιέχουν τα μέτρα εφαρμογής που απαιτούνται για τη διασφάλιση
της πραγματοποίησης των δικαιωμάτων και των ελευθεριών που καθορίζονται στη Διακήρυξη, δίνει μεγαλύτερη ισχύ στη
Διακήρυξη.
Επιπλέον, η Οικουμενική Διακήρυξη είναι πραγματικά καθολική σε έκταση, καθώς διατηρεί την εγκυρότητά της για
κάθε μέλος της ανθρώπινης οικογένειας, παντού, ανεξάρτητα από το αν οι Κυβερνήσεις έχουν
αποδεχτεί επίσημα τις αρχές της ή έχουν επικυρώσει τις Διαθήκες. Από την άλλη πλευρά, τα Σύμφωνα, από
τη φύση τους ως πολυμερείς συμβάσεις, είναι νομικά δεσμευτικά μόνο για τα κράτη που τα έχουν
αποδεχθεί με επικύρωση ή προσχώρηση.
Σε πολλά σημαντικά ψηφίσματα και αποφάσεις που εγκρίθηκαν από τα όργανα των Ηνωμένων Εθνών, συμπεριλαμβανομένης της Γενικής
Συνέλευσης και του Συμβουλίου Ασφαλείας, η Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το ένα ή και τα δύο
Σύμφωνα έχουν αναφερθεί ως βάση δράσης.
Σχεδόν όλα τα διεθνή μέσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα που υιοθετήθηκαν από τους οργανισμούς των Ηνωμένων Εθνών από το 1948
επεξεργάζονται αρχές που καθορίζονται στην Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Το Διεθνές
Σύμφωνο για τα Οικονομικά,
Κοινωνικά και Πολιτιστικά Δικαιώματα δηλώνει στο προοίμιό του ότι αναπτύχθηκε με γνώμονα το γεγονός
ότι
σύμφωνα με την Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το ιδανικό των ελεύθερων ανθρώπων που
απολαμβάνουν την ελευθερία του φόβου και της έλλειψης μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν δημιουργηθούν συνθήκες όπου ο καθένας
μπορεί να απολαμβάνει τα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά του δικαιώματα, καθώς και τα αστικά και πολιτικά του δικαιώματα. Το
Παρόμοια δήλωση γίνεται στο προοίμιο του Διεθνούς Συμφώνου για τα Πολιτικά και Πολιτικά
Δικαιώματα.
Η Διακήρυξη για την Προστασία όλων των ατόμων από υποθέσεις βασανιστηρίων και άλλων σκληρών,
απάνθρωπων ή εξευτελιστικών μεταχειρίσεων ή τιμωριών, που εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση το 1975 (ψήφισμα
3452 (XXX)), αναφέρει την έννοια του άρθρου 5 της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και το
άρθρο 7 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Αστικά και Πολιτικά Δικαιώματα, και τα δύο προβλέπουν ότι
κανείς δεν μπορεί να υποβληθεί σε βασανιστήρια ή σε σκληρή, απάνθρωπη ή εξευτελιστική μεταχείριση ή τιμωρία. Αυτή η
απαγόρευση ενισχύθηκε περαιτέρω με την έγκριση το 1984 της Σύμβασης κατά των βασανιστηρίων και
άλλων σκληρών, απάνθρωπων ή εξευτελιστικών μεταχειρίσεων ή τιμωριών (ψήφισμα 39/46 της Γενικής Συνέλευσης).
Ομοίως, η Διακήρυξη για την εξάλειψη όλων των μορφών μισαλλοδοξίας και των διακρίσεων
βάσει θρησκείας ή πεποιθήσεων, που διακηρύχθηκε από τη Γενική Συνέλευση το 1981 (ψήφισμα 36/55) ·
καθορίζει με σαφήνεια τη φύση και το εύρος των αρχών της μη διάκρισης και της ισότητας ενώπιον του νόμου
και του δικαιώματος στην ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης, της θρησκείας και των πεποιθήσεων που περιέχονται στην Οικουμενική
Διακήρυξη και στα Διεθνή Σύμφωνα.
Παρόμοια κατάσταση επικρατεί όσον αφορά τα διεθνή μέσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχουν εγκριθεί εκτός του
συστήματος των Ηνωμένων Εθνών. Για παράδειγμα, το προοίμιο της Σύμβασης για την Προστασία των Δικαιωμάτων του
Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών, που εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης στη Ρώμη το 1950, ολοκληρώνεται με
τις ακόλουθες λέξεις:
Αποφασίζοντας, ως κυβερνήσεις ευρωπαϊκών χωρών που έχουν ομοϊδεάτες και έχουν κοινή
κληρονομιά πολιτικών παραδόσεων, ιδανικών, ελευθερίας και κράτους δικαίου, να κάνουν τα πρώτα βήματα για
τη συλλογική επιβολή ορισμένων δικαιωμάτων που ορίζονται στο Universal Δήλωση;
Το άρθρο II του Χάρτη του Οργανισμού Αφρικανικής Ενότητας, που εγκρίθηκε στην Αντίς Αμπέμπα το 1963,
προβλέπει ότι ένας από τους σκοπούς του Οργανισμού είναι «η προώθηση της διεθνούς συνεργασίας,
λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και την Οικουμενική Διακήρυξη της Ανθρώπινα
Δικαιώματα ». Η Αμερικανική Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που υπογράφηκε στο San José, Κόστα Ρίκα, το 1969, αναφέρει
στο προοίμιό της ότι οι αρχές στις οποίες εφαρμόζεται είναι αυτές που ορίζονται στον Χάρτη του
Οργανισμού των Αμερικανικών Κρατών, στην Αμερικανική Διακήρυξη της Δικαιώματα και καθήκοντα του ανθρώπου
και στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Οι δικαστές του Διεθνούς Δικαστηρίου έχουν κατά καιρούς επικαλεστεί τις αρχές που περιλαμβάνονται στο
Διεθνές νομοσχέδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα ως βάση για τις αποφάσεις τους.
Τα εθνικά και τοπικά δικαστήρια έχουν συχνά αναφέρει
στις αποφάσεις τους αρχές που καθορίζονται στο Διεθνές νομοσχέδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια, τα εθνικά συνταγματικά και νομοθετικά
κείμενα παρέχουν όλο και περισσότερο μέτρα νομικής προστασίας για αυτές τις αρχές. Πράγματι, πολλοί
πρόσφατοι εθνικοί και τοπικοί νόμοι διαμορφώνονται σαφώς βάσει διατάξεων της Οικουμενικής
Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των Διεθνών Συμφώνων, οι οποίες παραμένουν φάρος για όλες τις σημερινές
και μελλοντικές προσπάθειες στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Τέλος, η Παγκόσμια Διάσκεψη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη τον Ιούνιο του 1993, υιοθέτησε με θαυμασμό
τη Διακήρυξη της Βιέννης και το Πρόγραμμα Δράσης, στην οποία χαιρέτισε την πρόοδο που σημειώθηκε στην
κωδικοποίηση των μέσων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και προέτρεψε την καθολική κύρωση των
συνθηκών για τα ανθρώπινα δικαιώματα Το Επιπλέον, όλα τα κράτη ενθαρρύνθηκαν να αποφύγουν, στο μέτρο του δυνατού, την προσφυγή σε
επιφυλάξεις (μέρος 1, παράγραφος 26).
Έτσι, το Διεθνές νομοσχέδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα αντιπροσωπεύει ένα ορόσημο στην ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων,
μια πραγματική Magna Carta που σηματοδοτεί την άφιξη της ανθρωπότητας σε μια ζωτικής σημασίας φάση: τη συνειδητή
απόκτηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και αξίας.
Τυπώθηκε στα Ηνωμένα Έθνη, Γενεύη Ιούνιος 1996
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕ ΠΑΝΤΟΥ - ΔΙΑΔΩΣΕ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΣ
ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΝΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΕΝΩΘΟΎΝ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΟΝ
ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ
ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ
ΦΟΡΕΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ
ΓΙΑ ΝΑ
ΑΝΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΝ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ ΩΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ!
ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΑ, Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΣ, Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ,
ΤΟ ΑΞΙΑΚΟ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΝΟΜΟΙ, ΤΑ ΠΑΝΤΑ!
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΖΗΣ ΥΠ.ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν.ΚΕΡΚΥΡΑΣ
EMAIL.mazisiwan@gmail.com ΤΗΛ.6981205200
ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε-ΣΥ-ΚΕΡΚΥΡΑΙΩΝ
ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ 3 ΕΝΑΝΤΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΥ ΜΕΓΑΡΟΥΤΗΛ.2661304998 ΑΝΟΙΧΤΑ ..ΔΕΥΤΕΡΑ -10,30-13,00
ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑ 6-9
ΤΕΤΑΡΤΗ- 10,30-13,00 ΑΠΟΓ.18,00-20,30
ΠΕΜΠΤΗ 11,00-13,00.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10,30-13,00
Σ/Κ ΚΛΕΙΣΤΟ
EMAIL ...esykerkiraion@gmail.com
ΑΝΑΛΑΒΟΥΜΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΝ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ ΩΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ!
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ,
ΤΟ ΑΞΙΑΚΟ ΜΕ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΘΑ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΝΟΜΟΙ, ΤΑ ΠΑΝΤΑ!
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΖΗΣ ΥΠ.ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν.ΚΕΡΚΥΡΑΣ
EMAIL.mazisiwan@gmail.com ΤΗΛ.6981205200
ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ε-ΣΥ-ΚΕΡΚΥΡΑΙΩΝ
ΤΡΙΤΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑ 6-9
ΤΕΤΑΡΤΗ- 10,30-13,00 ΑΠΟΓ.18,00-20,30
ΠΕΜΠΤΗ 11,00-13,00.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10,30-13,00
Σ/Κ ΚΛΕΙΣΤΟ
EMAIL ...esykerkiraion@gmail.com